söndag 17 oktober 2010

this is not a love story

Åh denna helgen har jag haft den känslan av den jag vill vara. Jag såg Eyes Wide Shut för en stund sedan, en mycket underligt film. Men den gav mig exakt rätt känsla. Där är det igen, den där jävla känslan. Hur ska jag beskriva den känslan? Den är som den texten jag skrev om hur jag vill att min liv ska se ut. Jag skrev den en gång, för länge sedan och det är fortfarande så jag vill att det ska vara.

”Jag ska berätta en sak som jag väldigt sällan berättar för någon.
Jag drömmer om ett liv med blommor på dagarna och virvlande färger på nätterna. Det ska stickas i näsan från doften av blommorna och på nätterna ska färgerna vara så starka att de lyser upp mina tapetserade väggar. Det ska alltid finnas blommor, kanske även en tomatodling som står i mitt köksfönster. Min balkong är som en oas där man kan höra trafiken tjuta om man lutar sig över räcket, men håller man sig innanför känns det som att världen sjunger för än.
Min säng står mitt i rummet och i min säng kan man sova tolv personer. Tolv personer kan ligga hur dom vill i min säng med string gavlar och blå och vit randiga lakan.
När jag flänger ut genom min lägenhet med fyra meter i tak, smäller jag igen dörren så att kristallkronan i min hall nästan ramlar ner. När klockan är elva sitter jag på en rökig jazzklubb med hes röst och dricker rött vin, för att jag tycker det är gott. När klockan slår ett dricker jag något helt annat någon helt annanstans där färgerna virvlar. Jag virvlar, färgerna virvlar och livet virvlar. Aldrig står jag still.
När klockan är fem ramlar vi hem, jag och mina elva kompisar som ska sova i min säng. Men jag är inte beredd på att sova än, så jag lägger mig i bakaret mitt smått melankoliska badrum, sätter igång världens bästa skiva på vinyl, tänder en cigg och dricker whiskey, bara för att jag tycker att det är gott.”

Åh, jag vet hur jag skulle se ut, hur jag skulle sova, hur jag skulle dansa. Jag ser allting framför mig, som i en musikvideo. Det är helt underbart. Men där kommer alla andra tankar in. Jag kanske mår bättre när jag mår dåligt? För i min framtidsvision går jag på överskottsenergi över att inte kunna sova på nätterna för att jag är så deprimerad.
Jag förstår inte. Jag vet så mycket om alla andra men så himla lite om mig själv.

Inga kommentarer: