måndag 24 november 2008

ARE-WE-HUMANS-OR-ARE-WE-DANCERS?

Det var sjukt segt att stiga ur sängen imorse, den var snäppet skönare än vad den annars är. Kallt var det också, ändå är elementet på och så varmt det kan bli. Vägen till bussen var inte heller mysig, helt isig och jag fick trippa på tå, samtidigt som jag försökte pinna på som satan eftersom jag var sen till bussen.
Nu har vi mediekunskap och vi håller på med ett arbete i källkritik och just nu skriver jag om hur svenskar bosatta utanför Skåne tycker om Malmö och deras brottslighet. Hehe, superenkel fråga, eftersom alla utanför Skåne måste förlita sig på medierna eller får sakerna berättade i andra, tredje, fjärde, femte hand, så är det superlätt att ge andra människor en åsikt så slipper de tänka själv. Så är det, för människan är så jävla lat, så det är ingen som bryr sig om att ta reda på om det är sant eller inte. Självklart vill alla smutskasta Skåne, det har alla gjort i alla år liksom.
Jag börjar bli galen på vårt schema och det ska bli sjukt skönt att kolla på film idag på engelskan. Det är dessutom en bra film, American History X. Annars handlar precis allting i skolan just nu om text. Hur man får skriva och hur man inte får skriva. Skitjobbigt, jag vill inte ha några regler. Jag vill kunna uttrycka mig hur jag vill, men just nu sätter lärarna mallar och vi måste hålla oss inom linjerna. Ingenting jag hurrar över, det gör allting bara segare än vanligt. Svenskan är värst, läraren Patrik ger oss så in i helvetes sega uppgifter som att skriva referat om obegripliga texter och sammanfatta flera recensioner på flera tusen ord till ynka 250 ord. Låter kanske inte så jobbigt, men när man ska försöka få med varje åsikt i dessa 250 ord så gäller det att tänka ordentligt innan man börjar skriva, något jag har börjat få väldigt svårt med att göra. Kolla bara nu liksom, fingrarna skriver bara av sig själv och jag vet egentligen inte riktigt vad jag skriver. Låter bara hjärnan rulla utan att svänga in på några sidovägar.
Upptäckte nyss att jag har glömt min plånbok hemma. Fan. Jag ville ha kaffe eller i alla fall något liknande. Tur att det är lunch nu när jag har skrivit klart källkritiken. Hehe.
Nu har jag fått skriva av mig, så nu ska jag bli klar med den här skiten och kunna ägna mig åt mina självdestruktiva kompisar och Placebo. Pussen.

Inga kommentarer: